
Din 1922, circuitul Monza, situat in Monza (nordul Italiei), a fost un monument viu al pasiunii italienilor pentru sporturile cu motor. Cunoscut si ca „Templul vitezei”, acest circuit istoric este mult mai mult decat asfalt si curbe: este inima pulsanta a sporturilor cu motor la nivel mondial, o marturie a peste nouazeci de ani de provocari si triumfuri. Curbele sale legendare - Parabolica, Chicane Ascari si Roggia - au marcat istoria Formulei 1, in timp ce lunga sa linie dreapta i-a vazut pe cei mai mari piloti din toate timpurile trecand in viteza, de la Fangio la Schumacher si de la Lauda la Hamilton. Atmosfera unica a circuitului Monza, cu multimea sa de fani pasionati si zgomotul motoarelor care rasuna printre copacii seculari din parcul din apropiere, spune o poveste despre viteza, curaj si inovatie tehnologica care a facut din acest circuit nu numai un simbol al excelentei italiene in lumea sporturilor cu motor, ci si unul dintre cele mai iubite circuite din calendarul Formulei 1.
Anul trecut, circuitul a fost supus unor lucrari semnificative de modernizare. Mapei a jucat un rol central in lucrarile de la circuitul Monza. Au fost efectuate lucrari in numeroase zone ale circuitului, cu accent pe sustenabilitate, durabilitate si inovare tehnologica.


Noi suprafete bituminoase pentru piste: tehnologie si rezistenta
Prima parte importanta a lucrarilor a vizat suprafata pistei, unde au fost utilizate materiale inovatoare folosite pentru a imbunatati performantele fata de asfaltul traditional. Solutiile alese de Mapei s-au remarcat prin capacitatea lor de a crea suprafete de drum capabile sa reziste la sarcini ridicate si la conditii climatice in continua schimbare din cauza efectelor incalzirii globale. Datorita utilizarii polimerilor termoplastici reciclati si a aditivilor chimici de ultima generatie, conglomeratul bituminos a obtinut o rezistenta termica si proprietati mecanice considerabil superioare. Printre produsele utilizate se numara Mapei ACF LS HF, un aditiv lichid regenerant pentru bitum, care este deosebit de potrivit pentru a fi utilizat in productia de beton asfaltic cald si mixtura calda realizat atat cu bitum modificat, cat si cu bitum standard, si fibrele de celuloza Mapefibre FPC Plus, care imbunatatesc coeziunea amestecului si cresc rezistenta la solicitarile mecanice.
Sustenabilitatea integrata in materiale
Un aspect central al proiectului a fost adoptarea de materiale durabile, cum ar fi Mapeplast Pavi 02, un produs constand intr-un amestec special de polimeri plastomerici din materiale plastice usoare reciclate, care este utilizat pentru productia de conglomerat bituminos modificat. in colaborare cu Iren, o companie specializata in solutii integrate menite sa imbunatateasca eficienta energetica, Mapei a aratat cum inovarea tehnologica si durabilitatea pot convietui si lucra impreuna in mod eficient, promovand o economie circulara si, in acelasi timp, imbunatatind performanta suprafetelor rutiere.
Pasaje subterane mai largi si mai sigure
Largirea pasajelor subterane si sporirea sigurantei acestora au fost alte puncte centrale ale proiectului. Trei structuri existente au fost largite, in timp ce un al patrulea pasaj subteran a fost complet reconstruit de la zero. Aceste lucrari au imbunatatit nivelul de siguranta prin separarea cailor pietonale de benzile pentru vehicule, reducand riscul de accidente si optimizand fluxul de trafic.
Constructia acestor pasaje subterane din beton cu solutii traditionale ar fi necesitat mult timp. Abilitatea de a dezvolta mai rapid caracteristicile mecanice ale materialelor a fost fundamentala pentru finalizarea lucrarilor in termenul stabilit: in acest caz au fost utilizati aditivii dezvoltati datorita activitatii constante de cercetare si dezvoltare a Mapei. Produse precum superplastifiantul Dynamon Xtend W300, acceleratorul de intarire Mapefast CF/L si plastifiantul reducator de apa Vibromix C1 au garantat ca lucrabilitatea a ramas la starea optima, permitand dezvoltarea caracteristicilor mecanice necesare si continuarea urmatoarelor faze de lucru. Pentru a preveni infiltratiile si a garanta durabilitatea pasajelor subterane, au fost aplicate solutii de impermeabilizare de ultima generatie, inclusiv membrane furnizate de Polyglass, o filiala a Grupului, si alte solutii fabricate de Mapei. Printre produsele utilizate s-au numarat Idrostop PVC, Polyfond KIT, Polybond HP P, Polyprimer HP 45 TP professional, Mapeplan PE Microperforat si Mapeplan PE Macroperforat. Pentru acoperirea suprafetelor de beton au fost utilizate grundul acrilic Malech si vopseaua elastomerica Elastocolor Paint Zero*.
Zona standurilor: de la peretele boxelor la linia standurilor
In zona boxelor si in zonele adiacente, peretele din beton al boxelor a fost reparat si protejat impotriva substantelor chimice agresive cu produse din gama Zero. Printre aceste produse s-au numarat Mapegrout Easy Flow Zero* – mortar monocomponent, tixotropic, cu contractie compensata; Mapefer 1K Zero* – mortar cimentic anticoroziv pentru protejarea barelor de armatura si Duresil EB – vopsea epoxidica.
Pentru etansarea rosturilor de dilatare si a celor de distributie din pardoselile din beton s-au utilizat Mapeflex PU50 S, un mastic poliuretanic monocomponent, cu modul redus de elasticitate si consistenta fluida, impreuna cu Mapefoam, un snur din spuma de polietilena cu celule inchise.
Bordurile pistei: tehnologie si siguranta
Bordurile au o grosime medie de 12 cm, in conformitate cu standardele FIA si au fost realizate din beton armat cu fibre C40/50. Amestecul de beton utilizat pentru borduri a inclus ciment CEM I 52.5R, agregate naturale si agregate artificiale de la VAGA, ceea ce a garantat bordurilor o rezistenta mai mare la abraziune. Consolidarea suplimentara a fost asigurata prin adaugarea in amestec a fibrelor structurale polimerice Mapefibre ST28 Twisted, care au imbunatatit rezistenta la uzura si la sarcinile de impact, o caracteristica fundamentala a bordurilor. Utilizarea plastifiantului Vibromix C1 si a accelerantului Mapefast CF/L a asigurat o rezistenta mecanica excelenta si timpi rapizi de intarire.

Un model pentru viitorul infrastructurilor
Lucrarile efectuate la circuitul Monza sunt un exemplu concret al modului in care este posibil sa se combine inovatia tehnologica, durabilitatea, estetica si siguranta intr-un singur proiect. Angajamentul Mapei fata de calitate si sustenabilitate se reflecta in utilizarea materialelor reciclate, a solutiilor de impermeabilizare de ultima ora si a tehnologiilor concepute pentru a rezista in timp. Datorita acestor interventii, circuitul Monza nu numai ca isi confirma locul ca unul dintre cele mai prestigioase circuite din lume, dar si faptul ca se pregateste sa faca fata provocarilor viitoare, oferind o experienta de curse de ultima generatie si mai sigura pentru piloti, echipe si fani deopotriva.
Francesco Cerutti: Un nou look pentru circuitul Monza
Tehnologie, durabilitate si inovare: Rolul MAPEI in modernizarea circuitului Monza
MMapei a jucat un rol-cheie in renovarea circuitului Monza. Care au fost cele mai inovatoare aspecte ale acestui proiect?Mapei a jucat un rol-cheie in renovarea circuitului Monza. Care au fost cele mai inovatoare aspecte ale acestui proiect?
Proiectul circuitului Monza a fost o provocare atat din punct de vedere tehnic, cat si logistic. Am lucrat la un circuit cu adevarat emblematic, unde a trebuit sa garantam nu numai performante ridicate, ci si durabilitatea sa in timp. Cel mai inovator element a fost utilizarea de polimeri termoplastici reciclati si de aditivi chimici de ultima generatie pentru pavajul bituminos al pistei, dezvoltat in colaborare cu Iren. Aceasta tehnologie a permis crearea unui tip de conglomerat bituminos mai rezistent la temperaturi ridicate si la solicitari mecanice, mentinand, in acelasi timp, accentul pe durabilitatea mediului.
Suprafetele rutiere bituminoase sunt in continua evolutie. Cum vedeti viitorul in acest sector?
Sectorul suprafetelor rutiere bituminoase este in continua evolutie, determinat de necesitatea de a imbunatati durabilitatea si performanta materialelor. Cred ca, in urmatorii ani, vom asista la o crestere a utilizarii materialelor reciclate si a solutiilor care reduc emisiile de CO₂ pe parcursul ciclului de viata al drumurilor. Cercetarea se indreapta catre bitumul modificat cu aditivi inovatori care au capacitatea de a imbunatati durabilitatea si de a reduce costurile de intretinere.
Un alt aspect important va fi adaptarea la schimbarile climatice. Temperaturile medii sunt in crestere, iar acest lucru are un impact direct asupra performantei drumurilor. Materialele cu rezistenta termica si proprietati mecanice mai ridicate, precum cele utilizate la Monza, vor fi solicitate din ce in ce mai des. De asemenea, vad un viitor in care digitalizarea si sistemele inteligente de monitorizare a drumurilor vor juca un rol cheie in intretinerea predictiva, optimizand timpii de interventie si reducand risipa de materiale.
Mai multe linii de produse Mapei au fost utilizate in proiectul Monza. Cat de importanta a fost sinergia dintre diferitele divizii?
Proiectul a necesitat solutii extrem de specifice pentru fiecare parte: de la suprafetele rutiere ale pistei pana la pasajele subterane si de la borduri pana la zona boxelor.
Mapei are un portofoliu vast de produse si am putut apela la diverse linii de produse specifice, cum ar fi cele de solutii pentru suprafete rutiere bituminoase, aditivi pentru beton, sisteme de impermeabilizare si acoperiri. Unul dintre aspectele fundamentale a fost colaborarea dintre echipe, divizia de servicii tehnice si echipele de santier.
Am lucrat in stransa sinergie pentru a furniza solutii integrate si pentru a raspunde, rapid, la orice nevoie. Capacitatea noastra de a interveni cu produse compatibile intre ele a avut o mare valoare adaugata intr-un proiect atat de complex.
Sustenabilitatea a fost o cerinta fundamentala a proiectului. In ce fel a facut Mapei ca aceasta interventie sa fie mai durabila?
Sustenabilitatea a fost una dintre pietrele de temelie ale proiectului. Ne-am concentrat pe utilizarea de materiale reciclate, cum ar fi polimerii termoplastici din materiale plastice usoare reciclate, care au fost utilizati pentru a imbunatati performanta conglomeratului bituminos. Pentru betonul folosit la construirea bordurilor si a pasajelor subterane, am inclus agregate reciclate pentru a reduce consumul de materii prime naturale.
Un alt aspect esential a fost alegerea produselor din linia Zero*, precum Mapegrout Easy Flow Zero* si Elastocolor Paint Zero*, ale caror emisii reziduale de CO₂ sunt compensate prin dobandirea de credite de mediu certificate in favoarea proiectelor de impadurire.
Produse Mapei
Aditivi si fibre pentru pavarea drumurilor bituminoase: Mapeplast Pavi 02, Mapei ACF L5 HF, Mapei ACF-L5, Mapefibre FPC Plus
Repararea si protejarea betonului: Mapegrout Easy Flow Zero*, Malech, Triblock P, Duresil EB, Mapefer 1K Zero*
Aditivi si fibre pentru beton: Mapefast CF/L, Vibromix C1, Dynamon Xtend W300 N, Mapefibre ST28 Twisted
Acoperiri pentru pereti: Elastocolor Paint Zero*
Acoperiri pentru suprafete sportive: Mapecoat TNS Race Track, Mapecoat TNS Primer EPW
Produse pentru impermeabilizare: Idrostop PVC
Etansarea rosturilor de dilatare si distributie: Mapeflex PU 50 SL, Mapefoam.
Produse Polyglass: Polyfond KIT, Mapeplan PE micro-forated, Mapeplan PE macro-forated, Polyprimer HP 45 T.F Professional, Polybond HP P
Produse Vaga: Gravelex 4/8.