Piata prefabricatelor din beton de mici dimensiuni a ajuns la 215 milioane de euro in 2024
Din totalul pietei prefabricatelor din beton de mici dimensiuni, cea a pavelelor si dalelor din beton, din Romania, reprezinta circa 60%, iar in 2024 a atins valoarea de 130 milioane de euro, in crestere cu 4,4% fata de anul precedent, conform unui studiu sectorial realizat de Neomar Consulting.
In ciuda unui context economic volatil, segmentul de produse premium a avut o evolutie pozitiva accelerata, semnaland o maturizare a pietei si un interes crescut al clientilor pentru produse cu finisaje speciale, design modern si functionalitate extinsa.
Totodata, pavajele cu grosime de 6 cm continua sa domine cererea (peste 65% din piata), fiind preferate pentru amenajari rezidentiale si publice, in timp ce gama de 8 cm si 10 cm castiga teren in proiectele de infrastructura urbana.
“Rezultatele studiului confirma ceea ce observam deja in teren: romanii isi doresc mai mult decat un produs strict functional – cauta calitate, estetica si durabilitate. Ne bucura sa vedem ca segmentul premium castiga tot mai multa cota de piata, iar trendul de urbanizare sustenabila se contureaza tot mai clar. In acest context, faptul ca Elis Pavaje ramane lider national, cu o cota de peste 22% din piata prefabricatelor, demonstreaza soliditatea brandului si increderea pe care clientii ne-o acorda. Aceasta pozitie nu este intamplatoare, este in primul rand rezultatul seriozitatii si efortului depus de catre colegii si colaboratorii nostri, dar si al investitiilor in calitate, inovatie si diversificarea portofoliului”, declara Emil Elisiu Gota, Director General Elis Pavaje.
Piata totala a prefabricatelor mici: + 150% in 7 ani
Conform aceluiasi studiu, piata totala a prefabricatelor din beton de mici dimensiuni (pavele, borduri, rigole etc.) a crescut de la 86 milioane de euro in 2017 la peste 215 milioane de euro in 2024 – o evolutie de peste 150% in doar 7 ani. Aceasta dinamica este sustinuta de investitiile in spatii publice, infrastructura urbana si amenajarile private, dar si de extinderea portofoliului de produse adaptate noilor cerinte de mediu si design.
Printre categoriile care au avut cea mai mare crestere procentuala in 2024 se numara rigolele si elementele pentru garduri si mobilier urban, cu utilizare tot mai frecventa in proiectele de delimitare estetica si functionala a curtilor si spatiilor verzi.
Segmentarea pietei: premium, color mix si estetica neteda
Potrivit datelor, ponderea produselor premium (colorate, spalate, colormix, splitate etc.) detin o pondere de peste 35% din total in 2024, in crestere fata de anul anterior. Pavelele colorate in nuante mixte au devenit tot mai cautate, in timp ce pavajele netede au continuat sa fie preferate. Cresterea cererii pentru produse premium reflecta apetitul unui consumator tot mai sofisticat, influentat de tendintele globale si preocupat de design exterior de calitate. Finisajele fine, culorile saturate si texturile lucrate ofera un impact vizual clar – estetica, durabilitate si recunoastere a calitatii. In paralel, tendinta spre urbanizare sustenabila si proiecte eco-friendly sprijina popularitatea pavajelor mixte si permeabile, care combina frumusetea cu functionalitatea durabila.
Despre Elis Pavaje
Infiintata in 1991 ca o mica afacere de familie, bazata pe un utilaj artizanal pentru productia de pavele, Elis Pavaje este astazi liderul pietei de prefabricate din beton pentru amenajari exterioare din Romania. Cu 5 unitati de productie (Petresti-Alba, Stoenesti-Prahova, Secuienii Noi - Neamt, Vintu de Jos-Alba, Arad), peste 850 de angajati si o capacitate de productie zilnica de 28 000 mp, compania ofera un portofoliu variat de produse – de la pavaje si borduri, pana la rigole, elemente de zidarie si solutii pentru spatii publice si rezidentiale. Elis Pavaje este recunoscuta pentru inovatie, fiabilitate si respect fata de mediu, fiind partenerul preferat pentru mii de proiecte de infrastructura si amenajare urbana in intreaga tara.