Concluziile profesionistilor invitati la “Real Estate & Construction Forum” 2024

“Din august 2020 nu s-a mai aprobat niciun PUZ. Asta inseamna ca vom ajunge sa vedem blocuri mai mici, intre alte blocuri, intre case”

Peste 210 reprezentanti ai sectorului imobiliar din Romania s-au reunit, pe 4 martie 2024, la cea de-a XVIII-a editie a evenimentului „Real Estate & Construction Forum”, organizat de BusinessMark la Bucuresti, pentru a analiza si dezbate provocarile cu care se confrunta sectoarele retail, industrial si logistics, office si rezidential, in contextul tuturor provocarilor din ultimii ani si care sunt perspectivele pentru viitor, tinand, totodata, cont de faptul ca 2024 este un an definitoriu pentru Romania, la nivel decizional.

In cadrul celor patru paneluri, s-a mai vorbit si despre impactul pe care blocarea permiselor de urbanism le va avea asupra sectorului imobiliar in urmatorii ani si cum se va reflecta acest lucru asupra clientilor, despre cum Romania reprezinta o piata tot mai atractiva pentru investitori, despre proiectele si oportunitatile de dezvoltare din afara Bucurestiului.

Panel cu focus pe sectorul retail

Primul panel a avut focus pe sectorul retail si a fost moderat de Liana Dumitru, Director | Retail Agency, Colliers Romania si a abordat subiecte precum: perspectivele anului 2024 pentru industria de retail, cat de competitiva ramane Romania ca piata de retail in contextul actual si care sunt planurile de dezvoltare/investitii ale jucatorilor din industrie.

Contextul adus de inflatie, oamenii au inceput sa fie mai atenti la ce pun in cos, sa urmareasca reducerile. Astfel, desi mall-urile raman un loc de socializare, pentru retaileri este o provocare sa aduca oamenii inapoi in magazine. In acest context, Geanina Ungureanu, Head of Retail, CPI Property Group | Romania, a precizat: „Oamenii cauta relatia pret-calitate, s-au orientat foarte mult catre discounteri, dar nu numai. Cautam, in mall-urile noastre, sa avem un target cat mai variat, sa inglobam toate nevoile si cerintele consumatorilor. Ei vor, generalizat, produse care sa fie si ieftine, dar si bune. S-a vazut, insa, si influenta digitalizarii. Se poate observa o tendinta de omnichannel, iar colegii de la marketing se adreseaza atat tinerilor, care sunt pe TikTok si Instagram, cat si celorlalti consumatori, pentru a-i aduce cat mai aproape de mall. Este un parteneriat intre mall si retailer.
Mall-urile au ramas, in perceptia oamenilor, ca niste locuri de socializare, ca niste locuri unde ai tot ce iti trebuie, din punct de vedere al consumului, dar ai si contactul social cu oamenii.”

La randul sau, Cornelia Nicolae, Retail Operations Director, FASHION HOUSE Group, a adaugat ca oamenii au inceput sa renunte la produsele neesentiale, comportamentul consumatorului fiind influentat de buget. Astfel, centrele comerciale de tip outlet sunt tot mai de interes pentru acesti cumparatori.

„Oamenii cauta sa economiseasca, daca se poate. Studiile efectuate anul trecut ne arata aceasta tendinta a consumatorilor de a fi precauti. Este un context favorabil pentru outlet-uri, nu doar in Romania, ci si in afara tarii. Oferta pe care o avem in magazine, faptul ca nu e atat de aglomerat in timpul saptamanii, atmosfera din centrele noastre ii fac pe consumatori sa se intoarca lunar sau la cateva luni (...). Cred ca, pentru centrele de tip outlet, va fi important sa adauge in portofoliu si zone de leisure, sa imbunatateasca oferta de food si cred ca, ancore precum hipermarketurile, vor deveni ancore esentiale pentru aceste centre, ce sunt situate, de obicei, in afara oraselor. Lucram la astfel de proiecte”, a adaugat ea.

Aceasta dorinta a oamenilor pentru produse de calitate la pret redus s-a transpus, in cazul Auchan Retail Romania, in proiecte de discount, a precizat Venera Maria Munjev, Asset & Expansion Manager, Auchan Retail Romania.

„A fost un an in care supermarketurile deschise s-au pozitionat foarte bine. Pentru noi, a fost foarte important sa pastram niste preturi accesibile. Oamenii au avut nevoie de aceste preturi. Astfel, am creat proiecte de discount, la Timisoara si Ploiesti. Nevoia a fost clara, insa e important sa consolidam. Nu este usor sa vinzi produse de calitate la preturi reduse. Vrem sa aducem formatul de tip discount mai ales acolo unde avem mai multe magazine de tip hipermarket. Pe langa Ploiesti si Timisoara, urmeaza sa aducem inca 5 proiecte de acest tip. Vrem sa venim cu preturi accesibile si de calitate, in care partenerii locali sa fie implicati”, a mai spus ea.

Un alt subiect abordat in cadrul panelului a vizat folosirea inteligentei artificiale pentru a optimiza anumite aspecte in magazinele fizice. Astfel, Ömer Süsli, Owner, Praktiker Romania, Turkey - Romania Business Council Member, DEIK Foreign Economic Relations Board, a punctat: „Pentru noi, anul 2023 a fost unul foarte bun, dar speram ca 2024 sa fie si mai bun. Anul acesta, asteptarile noastre sunt foarte mari. Toate locatiile sunt aproape ocupate, cu exceptia celor din Ramnicul Valcea.
Avem in jur de 50 milioane de euro alocate pentru expansiune in zona retail si inca 50 de milioane pentru zona de office sau hotelier. Speram ca in 2024 sa avem primul hotel functional (...). Suntem tot timpul cu un pas mai aproape de tehnologie – avem reglementari la fiecare centru comercial; stim in fiecare zi cate persoane intra in magazinele noastre, care este media bonurilor eliberate.”

Unul din aspectele ce pot fi optimizate cu ajutorul tehnologiei este eficienta energetica. Astfel, Vlad Caragea, Smart Building Specialist, EnergyPal, a vorbit despre apetenta tot mai mare pentru astfel de solutii. „Pentru a creste eficienta energetica intr-un centru comercial, ar fi util sa avem un sistem BMS. Trebuie sa urmarim consumul, pentru a vedea unde trebuie sa intervenim. Aceasta monitorizare este precum o vizita la medic: putem vedea unde sunt pierderi, daca raman lumini aprinse noaptea.
Astfel, se pot evita consumurile anormale. Ne bucuram ca, in ultimul an, proprietarii de centre comerciale au inceput sa vina catre noi, isi doresc eficienta energetica. S-a schimbat modul de operare, pentru ca si chiriasii cauta centre comerciale eficiente, isi doresc facturi reduse la utilitati”, a subliniat el.

Concluziile profesionistilor invitati la “Real Estate & Construction Forum” 2024
Concluziile profesionistilor invitati la “Real Estate & Construction Forum” 2024

Panel cu focus pe sectorul industrial si logistic

Cel de-al doilea panel al conferintei a fost dedicat sectorului industrial si logistic, fiind moderat de Ionut Oprea, Publisher „Romania's Real Estate Guides“, Market Pulse Reports si a abordat subiecte precum: evolutia pietei, atat din perspectiva cererii, cat si a dezvoltarii de noi proiecte logistice si industriale, care sunt principalele repere in ceea ce priveste piata de inchirieri, extinderi si investitiile noi, dar si care este nivelul chiriilor prime din Bucuresti si din principalele hub-uri industriale si logistice din Romania.

In ultimii doi ani, nivelul chiriilor a crescut cu 30-50%, a explicat Victor Cosconel, Director | Head of Office & Industrial Agencies, Colliers Romania.

„In ceea ce priveste nivelul chiriilor, in ultimii doi ani s-a construit mult mai putin speculativ – vedem un nivel de vacancy undeva la 5%. Cumva, asta a favorizat si cresterea chiriilor. Anii trecuti au venit cu un impact major din cauza cresterii costurilor pentru materialele de constructie. Investitiile in sustenabilitate nu sunt nici ele cele mai ieftine. De doi ani vedem o crestere a nivelului chiriei intre 30 si 50%. Cred ca este un lucru bun, pentru ca asta il poate ajuta pe chirias sa beneficieze de un spatiu mai eficient. In ciuda acestor cresteri, as spune ca viitorul nu arata deloc rau pentru Romania. Sunt imbunatatiri vizibile in zona de infrastructura. Suntem intr-un mediu favorabil Romaniei pentru continuarea acestor dezvoltari”, a adaugat el.

La randul sau, Loredana Oprisa, Leasing and Development Manager, Olympian Parks, a intervenit precizand ca dincolo de regiunea Bucuresti, incep sa se dezvolte si orasele din nord-estul si sud-vestul tarii. „Sunt deja cateva orase din nord-estul tarii, din sud-vestul tarii, care se dezvolta. Acestea nu au fost neaparat luate in calcul de clientii pe care ii aveam in trecut, ceea ce aduce incredere dezvoltarii noastre. Sunt, in continuare, orase ce nu au spatii de clasa A, iar operatorii din acele locuri functioneaza in cladiri industriale vechi, ce nu sunt tocmai eficiente. Rezidentialul se dezvolta, dar asta constrange si mai mult aceste spatii. Cred ca vom vedea, in urmatorii ani, din ce in ce mai multe orase cu dezvoltari noi”, a adaugat ea.

Interesul pentru cladiri sustenabile, eficiente energetic, este tot mai vizibil astazi, a precizat Serban Juverdeanu, Head of Development, Global Vision. „Sustenabilitatea este un concept la ordinul zilei si nu se mai poate dezvolta altfel. Aproape 35% sunt productii destul de consumatoare de energie si, atunci, alternativa verde este aproape mandatorie pentru ei. Ce construim nou se face numai in ideea de a asigura o amprenta de carbon mai scazuta. Vorbim despre panouri fotovoltaice, despre materiale mai sustenabile. Cred ca este foarte important sa ai si suportul chiriasului – este foarte greu sa dezvoltam speculativ”, a adaugat el.

„Exista o preocupare pentru montarea de panouri fotovoltaice. Continuam cu o logica fireasca de certificare a proiectelor noastre pe ceea ce inseamna mobility, waste management. La nivel de grup, dezvoltam proiecte pe care le numim MLP Business Park – e o preocupare pe care o avem si pentru Romania. Avem o pondere de 8-9% de astfel de proiecte si scopul este sa ajungem la 50% de proiecte city logistics in urmatorii ani. Vom vedea cat de potrivita este Romania pentru dezvoltarea unui astfel de format”, a adaugat, la randul sau, Olga Melihov, Country Head Romania, MLP Group.

In acest context, Cristina Pop, Head of Asset Management, P3 Logistic Parks Romania, a adus in discutie si interesul manifestat de chiriasi in ceea ce priveste solutiile sustenabile. „Focusul, in ultimii ani, a fost pe ESG, pe optimizare, eficientizare. Pot spune ca parcul nostru este unul dintre cele mai sustenabile din tara – avem panouri fotovoltaice, incarcatoare pentru masini electrice. Am eficientizat partea de caldura. Avem o statie CFR ce opreste in permanenta in cadrul parcului, dar si un terminal feroviar. Avem VMS, contorizari eficiente pe parte de electricitate. Sunt actiuni facute atat din partea noastra, ca proprietari, cat si din partea chiriasilor”, a spus ea.

Mihai Catalin Barbu, Energy Solution Sales Support Manager, ENGIE Romania, a intervenit precizand ca exista un interes tot mai mare si pentru statiile de incarcare pentru vehiculele electrice. Astfel, el a explicat ca: „Desi intre 2018 si 2022, numarul autoturismelor electrice s-a marit de 20 de ori, numarul statiilor de incarcare auto a crescut de doar 6 ori. Astazi, in Romania, avem o statie cam la 100 km, desi normele europene prevad sa avem o statie la 60 km. Avem o platforma de operare si mentenanta pentru statiile de incarcare. In zona de parcari de centre rezidentiale se pot monta astfel de statii.
Anul acesta vom monta 62 de statii de incarcare auto, atat rapide, cat si normale, pentru un important parc industrial.”

Concluziile profesionistilor invitati la “Real Estate & Construction Forum” 2024
Concluziile profesionistilor invitati la “Real Estate & Construction Forum” 2024

Panel cu focus pe sectorul office

Cel de-al treilea panel din cadrul conferintei a fost moderat de Lucian Opris, Director, Tenant Services, Office 360 & Industrial, Colliers Romania, fiind dedicat sectorului office. Invitatii au discutat despre cele mai noi tendinte in piata proiectelor de birouri, planurile de dezvoltare ale principalilor jucatori din industrie si elementele de care se tine cont in elaborarea strategiei de business pe termen lung.

Piata imobiliara din Romania nu a ajuns inca la maturitate, comparativ cu tarile din Vest, ceea ce reprezinta un avantaj din punct de vedere al investitiilor, a punctat Andreea Cotiga, Head of Leasing Office, CPI Property Group | Romania.

„Traversam un moment de piata in care lucrurile se rearanjeaza, se pun intr-o anumita ordine, ca urmare a contextului de care ne-am lovit in ultimii ani. In urmatorii doi ani, cererea va fi acoperita din stocul existent, aflat la subinchiriere. Cred ca asta va pune presiune pe acest vacancy rate de 15% si pe tabloul financiar total. Mai cred si ca piata imobiliara din Romania are un punct forte: nu a ajuns la nivelul de maturitate din vest. Daca ma intrebi pe mine, exista oportunitati si acum. De asemenea, prin prisma acestui fapt, consider ca proiectele existente nu vor fi atat de sever afectate de proiectele noi, asa cum se intampla in Occident. Noi am investit foarte mult dupa pandemie in proiectele noastre. Sunt proiecte competitive, actuale – a fost o strategie buna, pentru ca ne-a pregatit pentru aceasta perioada. Avem grade de ocupare foarte bune, prezenta la birou foarte buna, in crestere”, a adaugat ea.

Un alt subiect a vizat reintoarcerea angajatilor la birou si felul in care acest lucru se va reflecta asupra construirii de cladiri de birouri in urmatorii ani. Astfel, Tamara Guleryuz, Leasing & Asset Manager, Skanska, a precizat: „ESG, care a devenit un subiect prioritar pe agenda fiecarei companii. Fie ca vorbim in calitate de chirias, dezvoltator sau investitor, acesta este un subiect fierbinte. Noi implementam solutii pe fiecare dintre cele trei componente ale ESG in toate proiectele noastre. In dezvoltarile noastre, avem in permanenta in minte utilizatorul, nevoile actuale si viitoare ale acestuia, cat si starea de bine la birou. Companiile isi reorganizeaza spatiile de birouri pentru a se alinia cat mai bine pe nevoile angajatilor lor. Spatiile de birouri nu mai sunt doar spatii de lucru, ci sunt reamenajate pentru a creste starea de bine a angajatilor la locul de munca. Noi privim spre noi solutii, noi tehnologii pe care le putem aduce in dezvoltarile noastre”.

„Majoritatea cladirilor noastre sunt pline, creste zilnic numarul de angajati ce revin la birou. Astfel, ma astept sa avem o crestere, mai ales ca avem companii care, public, au anuntat o libertate mai mica in ceea ce priveste conditiile de work from home – de exemplu, zilele de vineri si luni nu se mai acorda ca work from home. Cred ca asta va duce la o crestere a cererii (...). In general, companiile nu dau spatii inapoi. Au dat spatii inapoi pentru ca aveau un grad de utilizare scazut, iar eu ma intreb daca companiile vor dori in 2024, 2025 acelasi grad de utilizare ca in 2019.

Densitatea nu mai pare un criteriu de eficienta la care sa ne raportam. Dezvoltarea spatiilor de colaborare din cadrul spatiilor de lucru in defavoarea desk-urilor individuale este un alt trend pe care il vedem. Nu ne uitam la eficienta de dragul eficientei, ci mai degraba pentru un randament mai crescut in randul angajatilor. Vorbim despre conditii moderne, sanatoase, la locul de munca”, a intervenit, la randul sau, Andrei Boca, Leasing Director, Globalworth.

Astfel, se remarca un interes al clientilor pentru cladiri premium, a punctat Mihaela Ispas, Counsel, Filip & Company. „A fost un an bun, un an stabil. Am avut clienti atat din randul chiriasilor, cat si proprietarilor. A fost o pondere mai mare pe partea de contracte care au expirat sau extindere, dar am avut si jucatori noi care au intrat pe piata. Ca tendinte, as puncta un nivel tot mai sofisticat – cladirile premium au un grad de neocupare redus. Proprietarul stie cum sa puna problema cu chiriasul, dar si chiriasul stie mai bine ce vrea. In ceea ce priveste ESG, am vazut o preocupare in adresarea anumitor clauze in contracte, pe partea de sustenabilitate (...). Daca vorbim de service charge, aici depinde de pozitia de negociere a chiriasului – cei cu o prezenta internationala au o lista foarte clara privind ceea ce isi doresc de la proprietari. Este o discutie foarte grea si foarte rar se ajunge sa fie reglementata in contract”, a adaugat ea.

Despre transformarea spatiilor de birouri a vorbit si Emma Toma, Head of Office Division, AFI Europe.
Astfel, ea a precizat: „Din experienta noastra, avand 8 proiecte de birouri in portofoliu, categoriile de clienti s-au impartit anul trecut in doua categorii: IT&C si restul domeniilor de activitate. Reintoarcerea la birou a facut posibila aceasta impartire. Ce e important este ca, anul trecut, in contextul geopolitic, interesul companiilor a fost pe optimizare de costuri, sa mearga «on the safe side». In loc sa reinnoiasca intreaga suprafata, au reinnoit partial, cu observatia ca vor reveni intr-un an. Toata lumea a aratat o tendinta spre optimizarea de costuri, dar cred ca, pe termen scurt, vom vedea o tendinta de diminuare a returnarii de spatii.”

Nu putem vorbi despre inchirierea de spatii de birouri fara sa vorbim despre asigurari, a punctat Dan Ungureanu, Business Development Leader CEE & CIS, RENOMIA Gallagher. „Dezvoltatorii vor sa se uite spre obligatiile pe care le impun chiriasilor, la nivel de asigurari. Toata lumea isi doreste sa atraga chiriasi puternici, insa nu poti impune anumite restrictii. Desi ar putea sa se impuna mai bine, ca dezvoltatori, acestia cedeaza, de multe ori, in fata chiriasilor. In ceea ce priveste acest work from home, tendinta este sa se revina la birou. Cred ca tendinta este buna si ca trendul va merge in directia asta (...) Toata lumea vrea sa dezvolte insa, la un moment dat, piata trebuie sa se echilibreze. Acesta este pretul platit pentru calitatea primita. Stiu ca produsul meu e la un nivel ridicat de calitate, astfel ca trebuie sa asiguram costul”, a adaugat el.

Panel cu focus pe sectorul rezidential

Ultimul panel a fost dedicat sectorului rezidential si a fost moderat de Gabriel Blanita, Associate Director Valuation and Advisory Services, Colliers Romania. Invitatii acestui panel au discutat despre cum arata contextul actual al pietei rezidentiale, perspectivele pentru viitor, evolutia preturilor si a vanzarilor. Totodata, ei au adus in discutie impactul blocarii permiselor de urbanism (PUZ) asupra dezvoltarii imobiliare pentru segmentele rezidential si office in Bucuresti.

Se poate observa un interes tot mai mare pentru apartamentele cu doua camere. Acest lucru este datorat faptului ca nu isi permit locuinte mai mari, din cauza cresterii preturilor, ca urmare a ofertei scazute pentru apartamente.

Astfel, Beatrice Dumitrascu, CEO Residential Division, One United Properties, a punctat ca: „Sunt persoane care cumpara apartamente in Bucuresti ca sa aiba o locuinta de tranzit. Este interesant ca, daca am fi avut apartamente cu 2 camere la One Cotroceni, am fi vandut pe langa cele 900 inca pe atat. Stocul pe apartamente e destul de invechit – oamenii isi doreasca sa plateasca mai putin la utilitati, sa traiasca in locuinte eficiente energetic si sa se bucure de o comunitate. Cu cat creezi mai multe oportunitati, relaxezi infrastructura. Preturile la apartamente au crescut si am observat ca piata de inchirieri a crescut si ea. Cei care cumpara pentru a-si pune banii la adapost aleg sa cumpere o unitate locativa, care le aduce un venit pasiv. Tinerii de astazi se vor lovi de chirii mari, pentru ca nu vor fi suficiente constructii. Astazi vorbim despre faptul ca sunt nevoi foarte mari din perspectiva locativa, dar avem oferta foarte mica. Oamenii vor apartamente mari, dar nu isi permit sa cumpere decat apartamente cu doua camere, pentru ca preturile au crescut. Vom ajunge ca orice capitala mare din Europa unde preturile pe metru patrat vor fi mari, unde vor fi mai multi investitori.”

In acest context, dezvoltatorii au venit cu solutii, precum oferirea spre vanzare de apartamente cu 2 camere, dar cu o suprafata utila mai mare. „Lumea intreaba tot mai mult ce dimensiuni au apartamentele, daca au spatii de depozitare. Oamenii prefera, acum, apartamente de 58-60 mp utili. Avem si de 62 mp utili, la apartamente cu 2 camere. Au devenit constienti oamenii ca au nevoie de aceste spatii de depozitare pentru ca se lucreaza, inca, in regim hibrid. Este foarte clar ca vom avea mari probleme – degeaba ne dorim noi, dezvoltatorii, sa dezvoltam proiecte noi, pentru ca in Bucuresti, pentru orice teren de minim 3000 mp trebuie sa elaboram o documentatie specifica. Din august 2020, nu s-a mai aprobat niciun PUZ. Asta inseamna ca vom ajunge sa vedem blocuri mai mici, intre alte blocuri, intre case, pentru ca suprafata s-a redus”, a spus Antoanela Comsa, Presedinte, Gran Via Romania.

Numarul mic de autorizatii de construire acordat in ultimii ani se va reflecta in piata, in urmatorii ani, a punctat Irina Caraene, Director Vanzari, Cordia Romania. „Simtim ca piata este inca foarte puternica din punct de vedere al cererii. Nu doar investitional, nu doar cei care vin la studii in Bucuresti, ci si familii care vor sa faca un upgrade – anul acesta, am vazut un apetit pentru apartamentele mai mari, de tip duplex. A fost o cerere foarte frumoasa pentru acest tip de apartamente. Suntem increzatori ca 2024 si 2025 vor aduce semne mai bune, prin prisma alegerilor ce urmeaza. Facem planuri, mai ales pentru ca in ultimii 3 ani numarul autorizatiilor a fost destul de scazut, comparativ cu cererea. Cererea creste, oferta scade. Am vazut, la un moment dat, o usoara apreciere pe blocurile vechi. Acum, in ianuarie-februarie s-a sesizat o foarte usoara apreciere pentru apartamentele cu 2-3 camere. Merita investit in apartamente noi si merita echilibrata piata”, a spus ea.

Invitatii au facut, totodata, o radiografie a anului 2023 in ceea ce priveste sectorul rezidential. Astfel, Laurentiu Afrasine, CEO, Akcent Development, a precizat: „Daca e sa facem o retrospectiva, 2023 a fost un an hotarator. Noi am luat decizia de a incepe un proiect nou. Am inceput o campanie de teasing, prin care am inceput sa prospectam piata, pentru a vedea ce se intampla. Concluziile au fost pozitive, astfel ca in octombrie 2023 am inceput proiectul. Vorbim de un ansamblu rezidential de 5 unitati, 723 de apartamente, facute intr-o singura faza. Toate apartamentele au termen de finalizare pentru 2025. Am pus in balanta si am cantarit toate elementele, tot ce s-a intamplat in 2021-2022 si am privit, de asemenea, spre perioada 2024-2025. In primele luni ale acestui an, premisele sunt bune – avem foarte multe solicitari. Am inceput vanzarile in noiembrie, dar incepand cu ianuarie si februarie, s-a cunoscut foarte mult interesul. In luna februarie am avut 36 de unitati vandute.”

„La noi, in 2023 lucrurile au mers bine. Intr-un timp record, intr-o luna, am reusit sa livram 300 de apartamente. Am reusit sa vindem la un proiect de volum peste 50%, in faza a doua. Pentru anul 2024, simtim ca energiile se schimba, ca este un an care va fi altfel. Portofoliul nostru se va largi cu 6 proiecte. O nou provocare este faptul ca, din acest an, devenim si dezvoltator – este vorba despre un sat situat la 20-30 de minute de Bucuresti, unde se va putea trai in natura cu tot confortul oferit de o zona urbana. Ne vom implica foarte mult in a programa ce se va intampla in comunitate – nu venim doar cu elementele, ci si cu instrumentele, solutiile, pentru ca oamenii sa interactioneze intre ei”, a intervenit, la randul sau, Rafaela Nebreda, Founder & CEO, Grupo Demetra si Imoteca.

Un alt subiect abordat in cadrul panelului a vizat eficienta energetica. Astfel, clientii sunt mai atenti la sustenabilitatea cladirilor in care locuiesc, a punctat Catalin Podgoreanu, Head of Operations, Brisk Group.

„Ne dorim mai multa transabilitate si coerenta in procesul de autorizare. Din portofoliul nostru, avem atat proiecte de tip apartament, cat si de tip case – sunt doua tipologii diferite de proiecte. Exista cerere, cu precadere, in zona de volum, chiar daca creditarea cunoaste anumite greutati din perspectiva dobanzilor. Ne dorim, in continuare, o dezvoltare a numarului de proiecte. Ne dorim sa ridicam standardul de calitate a vietii cu fiecare proiect livrat (...). Confortul si calitatea proiectelor livrate creste de la an la an. Aceasta este o urmare a pietei, pentru ca toate proiectele noi corespund unui alt stil de viata, unei alte functiuni fata de anii ‘90. Suntem intr-o continua adaptabilitate. Cat priveste eficienta energetica, pentru a simti acest confort vorbim si despre o implementare corecta”, a adaugat el.

Pandemia a generat un context actual indreptat spre eficienta energetica si catre solutii smart, a precizat, la randul sau, Daniel Buhazi, Commercial Director, Ariston Romania – divizia ELCO Heating Solutions.

„Practic, pompele de caldura fac parte din aceasta categorie, desi la noi, in Romania, abia acum incepe sa se dezvolte. Pana acum 2, 3, 4 ani, pompa de caldura era o solutie alternativa pentru una ce nu se putea realiza altfel. De anul trecut o privim din punct de vedere al reducerii de costuri, eficienta energetica.
Proiectele noastre se deruleaza cu doua tipuri de solutii: una e reprezentata de centralele de bloc, cealalta de pompele de caldura. Foarte multe solutii se realizeaza in format hibrid. Categoria de client care se uita la astfel de investitii este din zona mediu-plus spre premium, deoarece costul de investitie este destul de ridicat”, a mai spus el.

O noua editie a evenimentului „Real Estate & Construction Forum” va avea loc in septembrie 2024.

Constructii

Fereastra, izolatie, caramida, adeziv, ...

Instalatii mecanice

Cazan, ventilator, baterie sanitara, ...

Instalatii electrice

Intreruptor, releu, camera video, cablaj, ...

Echipamente

Mobilier urban, stivuitor, mobila de birou, ...

Unelte

Software CAD, aparat de masurat, utilaj, ...